top of page

האם סמים פסיכדליים יהפכו לטיפול המרכזי בהפרעות נפשיות?



לפני כמה חודשים התייעץ איתי מטופל האם כדאי לו לעשות סשן טיפולי נוסף בLSD על מנת לעזור לו עם הדיכאון. הוא ניסה כבר מספר תרופות פסיכיאטריות והיה בטיפול פסיכולוגי ממושך. לדבריו, הLSD שלקח בלווי מטפל, עזר לו מהר מאוד להתחבר לרגשותיו, כמו מאיץ רגשי לטיפול. מטופל אחר שסובל מטראומה ודיכאון שמע על ספריי קטמין שניתן כעת על ידי פסיכיאטרים באופן פרטי לטיפול בדיכאון.


צריכת סמים פסיכדליים לצורכי טיפול נמצא בשימוש במשך אלפי שנים בקהילות מסורתיות. למעשה, אתמול השתתפתי בכנס בשם: "פסיכיאטריה, רוחניות ושאמניזם". מצאתי את עצמי יושב בקרב עשרות פסיכיאטרים מערביים שהקשיבו לשמאן שהגיע ממקסיקו לספר להם על תפיסת האדם מנקודת ראותו וכיצד הוא מרפא אנשים. החוויה הסוריאליסטית בה יש מפגש בין תרופות פסיכיאטריות ודיבור עם אלוהים לא הפתיע אותי במיוחד. הרי מטופלים שפגשתי במחלקות פסיכיאטריות סיפרו פעמים רבות שהם מדברים עם אלוהים, שהם משיחים או נביאים, רק שהם קיבלו בדרך כלל אבחנה של סכיזופרניה פרנואידית. אך כשהשמאן סיפר כי יש לו קשר ישיר עם הבורא, ניכר שאף אחד בקהל לא הטיל ספק בכך. כנראה, חשבתי לעצמי, אתה צריך להיות בזמן ובמקום הנכון כדי לומר שאתה מדבר עם אלוהים.


מה שכן הדהים אותי היה שחברי הפסיכיאטר סיפר לי כי אותו שמאן שהגיע ממקסיקו הולך להעביר טקסי איוואסקה לפסיכיאטרים הנמצאים איתי בחדר. מסתבר, כי להבדיל מכדורים פסיכיאטרים, אותם נותנים הפסיכיאטרים מבלי להתנסות בעצמם, סמים משני תודעה הם כבר סיפור אחר. לפני שתתן טיפול מסוג זה למטופלים, עשה זאת בעצמך.

**

השימוש בסמים פסיכדליים במחקר הפסיכיאטרי בעשור האחרון הספיק לעשות סיבוב פרסה ולחזור מהמחתרת אל הרפואה הקונבנציונלית והממוסדת. העיסוק המחודש בנושא מגיע אחרי הפסקה כמעט מוחלטת של מחקר בתחום מאז סוף שנות ה-60, בשל הוצאת החומרים מחוץ לחוק והערמת קשיים רגולטוריים רבים על כל העוסקים במחקר בתחום.


לאחרונה, עם עליית השכיחות במחלות פסיכיאטריות עמידות לטיפול וחוסר האונים של הפסיכיאטרים בסיוע להם, קבוצות שונות של חוקרים ברחבי העולם חזרו לחקור את התחום ומדווחים על יעילות גבוהה של חומרים אלו בטיפול בדיכאון, חרדה, התמכרויות ופוסט-טראומה. אחת התגליות המרעישות בתחום, שפורסמה לפני כשנה בכתב העת הרפואי היוקרתי Lancet, היא שטיפול בודד בפטריות המכילות פסילוסיבין (פטריות הזיה), בלווי צוות פסיכולוגי, שיפר משמעותית מדדי דיכאון וחרדה במטופלים שקודם לכן הוגדרו עם דיכאון שאינו מגיב לטיפול תרופתי (דיכאון עמיד). כעת מתברר שהסמים הפסיכדליים גרמו גם לתופעת לוואי מעניינת: המשתמשים דיווחו על שינויים מרחיקי לכת ביחס אל עולם החי, הצומח והסביבה הטבעית, מה שהעלה את רווחתם הנפשית. לא בכדי, כאשר שאלו בכנס את השמאן ממקסיקו כיצד יש להתמודד עם דיכאון, הוא הפנה אצבע מאשימה לאורח החיים העירוני ושלח את כל הנוכחים בחדר לצאת יום בשבוע להתחבר לטבע.

אחת מההבטחות בתחום הם הסמים הפסיכדליים הקלאסיים. קבוצת זו כוללת חומרים כמו פסילוסיבין, LSD מסקלין (נמצא בעיקר בקקטוסים) וקטמין. בשווייץ, חולים הסובלים מחרדה בשל מחלה סופנית עברו טיפול קצר טווח המשלב פסיכותרפיה עם נטילה מבוקרת של LSD. התוצאות הראו שיפור משמעותי ואף החלמה מלאה מהחרדה. האפקט האנטי חרדתי נותר בעינו לאחר שנה מהטיפול, וכל זאת ללא תופעות לוואי, דבר נדיר בכל הקשור לתרופות פסיכיאטריות. קבוצת חוקרים מבריטניה - שמוביל באופן אירוני פרופ' דייוויד נאט, לשעבר ראש הסוכנות למאבק בסמים במדינה – מצאה שהשימוש בפסילוסיבין יעיל לטיפול בדיכאון עמיד.


היכולות המופלאות של הסמים הפסיכדליים החזקים הללו לא נעצרות בדיכאון וחרדה. כמה קבוצות מחקר מרחבי העולם מדווחות שגם בטיפול בהתמכרויות שונות, נצפו השפעות חיוביות של שילוב LSD בטיפולי גמילה אינטנסיביים. באופן פרדוקסלי מה שעוזר להתמודד עם התמכרות, אחת מההפרעות הנפשיות המאתגרות יותר לטיפול, הם דווקא הסמים הפסיכדליים. כיום מתבצעים בישראל כמה מחקרים המשתמשים בסמים פסיכדליים לטיפול בדיכאון עמיד וגם בפסילוסיבין לטיפול בחרדה. מחקרים אלו ורבים אחרים מעסיקים מאוד את עולם הפסיכיאטריה ונותנים תקווה למיליוני חולים בעולם. מחקר שמתרחש כבר שנים במרכז לבריאות הנפש "באר יעקב" בארץ, עושה שימוש בLSD לטיפול בטראומה (הפרעת דחק פוסט טראומטית). במדינה בה טראומה היא שם נרדף, וטיפול בטראומה נחשב מורכב וקשה במיוחד, ישנה הרבה תקווה לטיפול בLSD ורשימות ההמתנה להשתתפות במחקר מתארכות.


נקח לדוגמא את הטיפול בטראומה באמצעות LSD. הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא הפרעה נפשית המאופיינת בסימפטומים המתפתחים לאחר אירוע טראומטי (לדוג' - השתתפות במלחמה, פיגוע, אונס), ואחד מהסימפטומים המרכזיים שגם משמרים את ההפרעה היא ניסיון להימנע מזכרונות הקשורים לאירוע הטראומטי וכתוצאה מכך גם הימנעות מרגשות הקשורים לאירוע. אך בדומה לדברים אחרים שאנו מנסים להכחיש או להתעלם מהם בחיינו, הם בדרך כלל לא נעלמים, אלא מופיעים בדלת האחורית. במקרה של טראומה, אותם זיכרונות שמנסה המטופל להתעלם מהם, חוזרים לו בסיוטים ובפלשבקים. הטיפול באמצעות LSD מאפשר להגיע לאותם זיכרונות, בסביבה בטוחה ונגישה רגשית, לעשות עיבוד של החוויה הטראומטית ובכך להפחית את הסימפטומים.


לאור ההתפתחויות האחרונות וההתקדמות המהירה בתחום הטיפול בעזרת חומרים משני תודעה, ד"ר טום אינסל, ראש המוסד הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב, אף טען לאחרונה ש"ריפוי בעזרת חומרים פסיכדליים הוא ההתפתחות המבטיחה ביותר בעולם הפסיכיאטריה".


במשך שנים עבדתי בבית חולים פסיכיאטרי וראיתי מטופלים במצבים קשים נוטלים תרופות פסיכיאטריות שגרמו להם לתופעות לוואי קשות ולסבל רב. גם נטילת התרופות וגם שלב הגמילה מהן עלול להיות מלווה בהרבה סבל. יחד עם זאת, פגשתי לא מעט מטופלים שזה הציל את חייהם. הטיפול בסמים משני תודעה הוא שינוי מרענן ומבטיח בשל היעדר תופעות הלוואי הקשות שלעיתים מתלוות לנטילת תרופות פסיכיאטריות. ההשפעה הטיפולית המהירה והחזקה שמדווחים עליה במחקרים עדכניים בסמים פסיכדליים, יכולה לתת תקווה למי שכבר אבדה תקוותו מטיפול הקונבנציונלי בתרופות פסיכיאטריות. יחד עם זאת, המחקר עדיין בחיתוליו וייקח זמן עד שהטיפול יעבור משלב המחקר לשימוש קבוע.


לשמחתי יש לי מספר חברים, פסיכיאטרים במקצועם, איתם אני עובד בשיתוף פעולה, אשר נכנסו למחקר בתחום הסמים הפסיכדליים ואף רשאים לתת רישיון לקנאביס רפואי במצבים נפשיים מסויימים כגון טרואמה (PTSD). הפתיחות למגוון רחב של דרכים לטיפול במצוקתו של המטופל, עוזרת לנו המטפלים להתאים את עצמנו לצרכיו הייחודיים של המטופל וזוהי הדרך האידיאלית לטיפול בעיניי.


629 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page